Jóga gyakorlatok 50 felett – a test és a lélek egészségéért

Jóga gyakorlatok 50 felett – a test és a lélek egészségéért

Noha a különféle edzések bizonyos korban már megterhelőek lehetnek, a megfelelő jóga gyakorlatok 50 felett is kiváló eredményeket biztosítanak. Mindenképpen külön kell azonban választani azt az esetet, amikor kellő gyakorlattal és tapasztalattal rendelkezünk és másképp kell terveznünk, ha csak most kezdünk bele a testmozgás ezen fajtájába. Ezek a jóga gyakorlatok 50 felett is biztonsággal alkalmazhatók, hiszen olyan elemeket tartalmaznak, amik biztosan nem vezetnek majd sérülésekhez.

Ez a kérdés egyébként is kiemelt figyelmet kíván, lévén nagyon alapos tervezés kell megelőzze azt a döntést, hogy végül milyen mozgásforma mellett tesszük le a voksunkat. Ezekben az években már jellemző a porcok kopása, illetve az izommennyiség csökkenése is. A jóga gyakorlatok 50 felett segíthetnek lassítani ezeket a folyamatokat, sőt, a porcok szempontjából kifejezetten előnyösek az ászanák, azaz a speciális testtartások. Mielőtt azonban bármibe is belekezdenénk, mindenképpen konzultáljunk orvosunkkal, nincs-e szükség egy átfogó kivizsgálásra.

Jóga kezdőknek – hogyan vágjunk bele?

Elkezdeni edzeni sosem késő, tartja a mondás és valóban így van. Egyetlen pillanatig se tántorítson el minket a korunk, hiszen a mozgás mindig alapvető szükséglet. Ugyanakkor ismerjük fel testünk korlátait és ne kockáztassunk feleslegesen. A jóga kezdőknek is remek választást jelent, méghozzá több szempontból is. Egyrészt számtalan válfaja létezik, a kifejezetten egyszerűtől kezdve, a rendkívül bonyolultig bezárólag. Az úgynevezett senior módozat kifejezetten az idősek számára lett összeállítva.

 

Ezek a jóga gyakorlatok 50 felett is hamar megtanulhatók, ezáltal gyors sikerélményt ígérnek. Ez utóbbi nagyon fontos, hiszen ennek hiányában akár pár alkalom után úgy határozhatunk, hogy inkább felhagyunk az egésszel. Szintúgy kardinális megtalálni a megfelelő tanítómestert, aki nem csak a gyakorlati módszertan elsajátításában nyújt óriási segítséget, hanem a testi-lelki vonatkozások összefüggéseibe is betekintést enged. Ezek a jóga gyakorlatok 50 felett kiválóan működnek, hiszen ennek a mozgásformának – illetve kultúrának – a lényege éppen az, hogy egyensúlyt vigyen az életünkbe.

Miképp történjen a jóga stúdió megválasztása?

Amennyiben kisebb városban élünk, akkor jó eséllyel azzal a problémával szembesülhetünk, hogy nincs, vagy csak alig akad választék, már ami a jóga stúdió kérdését illeti. Ilyenkor érdemes alaposan körbenéznünk, lévén megeshet, hogy találunk olyan mestert, aki csak egy-egy tanítványt fogad, illetve kizárólag kisebb csoportoknak tart órákat.

Ne felejtsük el, a jóga gyakorlatok 50 felett kiemelt odafigyelést igényelnek, ugyanis elég egyetlen rossz mozdulat és az így szerzett izomsérülés akár hetekre, vagy hónapokra is ledönthet minket a lábunkról. A megfelelő oktató megválasztásánál ezért legyünk nagyon körültekintők, olvassunk véleményeket és kérdezzünk körbe ismerőseinknél, illetve a különböző fórumokon is.

Jóga gyakorlatok 50 felett – a lélek és a test harmóniája

Természetesen megeshet, hogy nincs élhető opciónk, avagy a stúdió olyan távol van tőlünk, hogy az lehetetlenné teszi a rendszeres részvételt a foglalkozásokon. Ilyenkor az egyetlen lehetőségünk, ha saját magunk kezdünk bele a jógába. Szerencsére ez kellő odafigyelés mellett nem okozhat problémát, ám ekkor is érdemes legalább egy-két órát eltölteni egy tapasztalt mester mellett, aki az alapokat megtanítja nekünk. A pózok ugyanis akár internetes videókból is elleshetők, ám a jóga gyakorlatok 50 felett is akkor érik el igazán hatásukat, ha maga a végrehajtás kifogástalan.

Fontos a ritmus, a sebesség és persze az ászana kitartása is, magáról a meditációról pedig akkor még szót sem ejtettünk. Noha jóval egyszerűbbek, mint a fiataloknak szóló módozatok, a jóga gyakorlatok 50 felett is komoly tanulást igényelnek. Ezért ha van rá lehetőségünk, akkor az első időkben ezt feltétlenül profik felügyelete mellett tegyük. Ezzel a pár órával ugyanis rengeteget nyerhetünk hosszú távon.

Fektessünk nagy hangsúlyt a jóga hengerpárna kiválasztására

Ez a mozgásforma azért is rendkívül előnyös, mert nem igényel különösebb előkészületet, persze az alapos bemelegítés és nyújtás itt is létfontosságú. Ám ami a szükséges felszerelést illeti, elegendő egy vékony matrac és egy jóga hengerpárna. Utóbbiból ma már rengeteg típus létezik, így elsőre nem is olyan egyszerű választani közülük.

Fontos, hogy a jóga gyakorlatok 50 felett minél kényelmesebben elvégezhetők legyenek, így a bolster inkább nagyobb méretű és szögletes alakú legyen, ez ugyanis sokkal biztosabb támaszt nyújt. Ha kétségünk támad, kérjük ki szakember véleményét, hogy a jóga gyakorlatok 50 felett is örömöt okozhassanak majd, mégpedig hosszú távon.